Sebagaimana
yang telah termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan Perkara 5, mengenai
kebebasan asasi, umum mengetahui bahawa perkara ini bukanlah satu perkara yang
baru di dengari. Asas kepada penubuhan sebuah negara yang
mengamalkan sistem pemerintahan secara demokrasi adalah berlandaskan kepada
kebebasan dan kuasa yang dimiliki oleh masyarakat bagi sesebuah negara
tersebut. Ini bermakna apabila sesebuah negara itu mengamalkan sistem demokrasi
secara tidak langsung akan wujud satu kebebasan atau hak bagi sesebuah
masyarakat yang mendiami negara tersebut untuk bersuara dan menyatakan
pendirian mereka apatah lagi berkaitan dengan hak masyarakat itu sendiri untuk
memilih dan melantik pemimpin yang akan mewakili mereka dalam urus tadbir
negara. Berpaksikan kepada hak dan kebebasan bersuara tersebut maka timbullah
satu perkara yang dibenarkan oleh undang-undang demokrasi itu sendiri untuk
memberikan hak bersuara dan berhimpun kepada masyarakat bagi menyatakan
ketidakpuashatian mereka terhadap sesuatu perkara. Sehinggalah perkara ini
akhirnya dinamakan sebagai demonstrasi jalanan iaitu menyamai dengan satu
aktiviti perhimpunan yang dilakukan oleh sekumpulan masyarakat atau sesebuah
kumpulan baik secara sah ataupun tidak disisi undang-undang.
Oleh
kerana negara kita juga merupakan negara demokrasi yang mengamalkan dan
membenarkan hak kebebasan bersuara rakyat terhadap kepimpinan tertinggi, maka
sememangnya akan timbul pelbagai senario penerimaan atau penolakan terhadap
perkara tersebut. Tambahan hal yang berkaitan dengan demonstrasi jalanan ini
bagi sesetengah pihak merupakan hal yang negatif dan boleh menyebabkan reputasi
negara terjejas jika sekiranya perkara tersebut tidak dikawal. Namun, tidak
pula ia harus disekat dek kerana gangguan yang berlaku terhadap sistem
jalanraya mahupun emosi sesetengah pihak yang tidak menyukai terhadap
demonstrasi tersebut. Ini kerana, ia adalah bertentangan dengan prinsip
kebebasan asasi yang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan yang merupakan
undang-undang tertinggi dalam negara. Akhirnya, bagi memastikan kemandirian hak
rakyat disisi undang-undang tersebut, maka terciptalah satu undang-undang yang
khusus bagi memastikan hak tersebut dijaga iaitu dinamakan sebagai Akta
Perhimpunan Aman 2012.
Meskipun
terlaksana undang-undang tersebut, masih juga timbul persoalan mengenai hak
bersuara tersebut oleh pihak pentadbir dan juga penyokong-penyokong tegarnya. Umpamanya
kenyataan yang baru dibuat oleh mantan Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr.
Mahathir Mohamad yang mana ramai mengetahui, meskipun banyak jasanya kepada
negara, namun tak kurang juga dengan sistem pemerintahan demokrasi kuku besi
yang diamalkannya. Katanya dalam ruang akhbar tempatan “jangan beri muka kepada
pembangkang lagi dan kerajaan juga tidak perlu lagi berlembut kepada mereka
yang berterusan memperlekeh sistem demokrasi negara”. Komen ini timbul dek
kerana pihak kerajaan dan penyokong-penyokong tegarnya sering beranggapan
bahawa perhimpunan Black 505 yang sering berlangsung sejak selesainya
Pilihanraya Umum ke-13 yang lepas seumpama satu perhimpunan yang bertujuan
untuk menggulingkan kerajaan.
Bagi
penulis, apa yang gagal dilihat oleh pihak mereka ini adalah tujuan sebenar
yang menjadi pokok segala persoalan yang timbul iaitu kemarahan rakyat dan perasaan
tidak puas hati terhadap perjalanan PRU-13 tersebut dengan pelbagai dakwaan
serta isu-isu yang gagal ditangani oleh pihak kerajaan serta Suruhanjaya
Pilihanraya khususnya. Misalannya, isu seperti dakwat kekal yang tidak kekal
dimana terdapat banyak laporan polis yang telah dibuat terhadap isu tersebut.
Namun, malangnya jawapan yang diberikan oleh SPR hanyalah mudah dan tidak masuk
akal. Pertamanya, botol tidak digoncang terlebih dahulu serta jawapan
pengerusinya baru-baru ini iaitu dia hanya mampu sedih sebab dakwat itu tidak
kekal. Begitu mudah jawapan yang diberikan seumpama menggambarkan lemahnya akal
fikir rakyat yang mudah diperbodohkan dengan jawapan-jawapan sedemikian rupa
hanya pada satu isu tersebut sahaja. Dan terdapat lagi isu-isu berbangkit yang
lain seperti dakwaan pengundi “bangla”, isu black-out, dan lain-lain.
Apa yang boleh dirangkumkan, inilah isu-isu yang menyebabkan terjadinya satu
rantaian perhimpunan aman yang dilakukan oleh rakyat yang menyokong pihak
pembangkang ini yang seringkali dianggap oleh pihak kerajaan sebagai percubaan
penggulingan kuasa.
Umpama
mencurahkan minyak ke bara api yang menyala, begitulah juga diibaratkan kepada
tindakan pertama pihak kerajaan khususnya Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri
Najib Abd Razak yang telah mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman kepada kaum
Cina dimana majoriti daripada masyarakatnya yang majoritinya menyokong Pakatan
Rakyat pada pilihanraya tersebut yang berbunyi “Apa lagi Cina mahu?”. Tidak
kurang juga dengan kenyataan panglimanya iaitu Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi
yang turut mengeluarkan kenyataan seperti “kalau tidak suka dengan sistem
negara, boleh keluar negara tukar kerakyatan”. Jika dinilai, tidak syak lagi
kedua-dua kenyataan pemimpin tertinggi negara ini telah meletakkan satu batu
asas kepada orang-orang dibawahnya bahawa penyokong-penyokong serta
pengundi-pengundi pembangkang ini umpama raksasa dan bagi mereka pula
diibaratkan seperti Ultraman yang menyelamatkan dunia. Walhal, mereka semua
telah terleka dan alpa bahawa tujuan asas wujudnya pihak pembangkang ini adalah
untuk meneutralkan pentadbiran dan mengkaji kelompangan serta kelemahan yang
berlaku. Jika sekiranya, rakyat dapat melihat berlakunya ketirisan dan
kelemahan dari segi pentadbiran ekonomi, rasuah yang berlaku, pecah amanah dan
lain-lain, maka pada ketika itulah rakyat memilih pembangkang untuk menjadi
kerajaan yang baru. Disebabkan PRU yang lepas menyaksikan majoriti rakyat telah
menolak pimpinan yang kerajaan Barisan Nasional, namun telah diselamatkan
dengan sistem Westminster (pemilihan berasaskan jumlah kerusi), maka disebabkan
itu jugalah rakyat masih marah dan terus menerus menunjukkan bantahan terhadap
proses PRU-13 tersebut meskipun perkara tersebut telah berlaku hampir dua
bulan.
Maka
seharusnya hak bersuara yang sinonim dengan sistem demokrasi negara kita ini
perlulah disambut baik oleh pihak kerajaan dan janganlah menganggap rakyat yang
menyokong perkara tersebut semuanya fasid atau jahat tindakannya. Ada lebih
baik bagi mereka mendengar dan berbincang apa yang diinginkan oleh rakyat dan
bukannya semata-mata menghukum rakyat mahupun pihak pembangkang dengan
perbuatan-perbuatan zalim yang boleh membantutkan keadilan itu terlaksana.
Sebagai pemimpin, seharusnya mereka perlu bijak mengatasi perkara ini dengan
adil iaitu ibarat seperti menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus dan
tepung juga tidak berselerak. Jangan dianggap perbalahan yang berlaku ini dapat
diselesaikan dengan tindakan menyekat kebebasan sedemikian rupa, sebaliknya
carilah metode yang sesuai untuk menangani hal tersebut. Perkara ini merupakan
suatu perkara yang telah dijelaskan oleh Allah s.w.t :
bÎ)ur
Èb$tGxÿͬ!$sÛ z`ÏB tûüÏZÏB÷sßJø9$# (#qè=tGtGø%$# (#qßsÎ=ô¹r'sù $yJåks]÷t/
( .bÎ*sù ôMtót/ $yJßg1y÷nÎ) n?tã
3t÷zW{$# (#qè=ÏG»s)sù ÓÉL©9$# ÓÈöö7s? 4Ó®Lym uäþÅ"s?
#n<Î) ÌøBr& «!$# 4 bÎ*sù
ôNuä!$sù
(#qßsÎ=ô¹r'sù $yJåks]÷t/
ÉAôyèø9$$Î/ (#þqäÜÅ¡ø%r&ur
( ¨bÎ) ©!$# =Ïtä úüÏÜÅ¡ø)ßJø9$# ÇÒÈ $yJ¯RÎ) tbqãZÏB÷sßJø9$# ×ouq÷zÎ)
(#qßsÎ=ô¹r'sù tû÷üt/ ö/ä3÷uqyzr& 4 (#qà)¨?$#ur
©!$# ÷/ä3ª=yès9 tbqçHxqöè?
ÇÊÉÈ
Maksudnya
:
“
Dan kalau ada dua golongan dari mereka yang beriman itu berperang hendaklah
kamu damaikan antara keduanya! tapi kalau yang satu melanggar perjanjian
terhadap yang lain, hendaklah yang melanggar perjanjian itu kamu perangi sampai
surut kembali pada perintah Allah. kalau dia Telah surut, damaikanlah antara
keduanya menurut keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil; Sesungguhnya Allah
mencintai orang-orang yang berlaku adil. Orang-orang beriman itu Sesungguhnya
bersaudara. sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu
itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.”
Konklusinya,
Islam juga amat menitikberatkan soal
keadilan kepada umatnya khususnya jika berlaku perbalahan atau pertentangan
yang berlaku diantara pemerintah dan juga yang diperintah. Apa yang perlu
dipertimbangkan adalah soal hak rakyat dan keamanan dalam pemerintahan yang
perlu diselenggarakan dengan baik dalam urus tadbir sesebuah negara yang
berdaulat dan merdeka. Renung-renungkan…dan selamat berfikir
Kami orang-orang pulis , tidak akan sesekali menyerah diri...!! Biar kami mati disini...Bukit Kepong Menjadi Tanah Kubur kamiiiii...!!!
ReplyDeletehahahahaha...x dak kena mengena
ReplyDelete