Hadirin sidang jumaat
yang dirahmati Allah sekalian,
Sebelum khatib menyampaikan khutbah jumaat pada hari ini,
khatib ingin menyeru kepada diri khatib sendiri dan seluruh hadirin, saudara2
seagama Islam yang ada dalam rumah Allah pada hari ini supaya bertakwa kepada
Allah s.w.t dengan sebenar-benar takwa iaitu dengan melaksanakan segala
perintah Allah s.w.t dan menghindari segala larangannya bagi menjamin
keselamatan dan kesejahteraan hidup kita di dunia mahupun di akhirat. Semoga
hidup kita akan dinaungi rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t dan semua usaha2
kita dalam kehidupan ini diberkatinya.
Hadirin siding jumaat
sekalian,
Saya
ingin mulakan bicara khutbah pada hari ini dengan memetik sebuah hadis yang
amat sinonim dan popular dikalangan kita
“aku tinggalkan kamu
dua perkara,jika kamu berpegang pada kedua-duanya maka kamu tidak akan sesat
buat selama-lamanya, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah”
Hadis daripada baginda
Nabi Muhammad s.a.w ini merupakan satu mukadimah awal buat anda semua supaya
berlapang dada dengan apa yang akan khatib sampaikan. Medan khutbah pada jumaat
ini bukan sahaja ia sebagai peringatan kepada anda semua, bahkan khutbah jumaat
ini juga menjadi medan untuk umat Islam menguasai ilmu disamping memikirkan
tentang kebenaran yang akan khatib sampaikan. Memandangkan seluruh umat Islam
juga masyarakat daripada agama lain yang memegang status sebagai warganegara
Malaysia akan membuang undi bagi memilih pemimpin yang bakal meneraju negara,
maka khatib pada hari ini akan berbicara mengenai “ADAB BERPOLITIK DALAM
ISLAM”.
Ikhwanul muslimin
rahimakumullah,
Sistem politik atau dalam erti kata mudahnya sistem
pentadbiran merupakan sebahagian daripada kesyumulan Islam itu sendiri. Adalah
menjadi satu kesalahan bagi pihak2 yang mentakrifkan politik adalah bukan
sebahagian daripada Islam. Zaman politik yang baik dalam sejarah ketamadunan
Islam adalah pada ketika pemerintahan Rasulullah s.a.w. Perkara ini telah
diakui oleh para sarjana barat dengan melihatkan bagaimana ketokohan pemimpin
agung Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya menyatukan serta mempersaudarakan
antara kaum Muhajirin dan Ansar di dalam kota Madinah sehingga baginda diangkat
menjadi pemimpin di negara tersebut melihatkan kredibiliti kepimpinan baginda
Nabi s.a.w. Sistem politik pada ketika itu menjadi lebih stabil apabila Nabi
telah merangka satu rang undang2 yang tidak menindas mana2 pihak termasuk kaum2
yang masih menganut agama Nasrani dan Yahudi di kota Madinah tersebut yang
dinamakan sebagai Piagam Madinah. Kekayaan dan hasil sumber negara telah
dikongsi sama rata antara semua kaum.
Begitulah juga halnya pada ketika zaman pemerintahan
khalifah2 agung dunia Islam dimana sistem politik yang diamalkan sewaktu
pemilihan adalah berdasarkan penilaian yang menyeluruh sama ada melalui
musyawarah atau pun pemilihan berdasarkan sokongan majoriti, semuanya
berlandaskan prinsip Islam iaitu berasaskan keadilan bukan melalui kezaliman
dan penindasan. Bahkan juga, para sahabat mahupun para tabiin ini memandang
pentadbiran merupakan satu amanah yang paling berat disisi Allah dengan
berpegang kepada hadis Nabi
“ Tidak dikira beriman
seseorang itu yang tiada amanah pada dirinya”
Sejarah
melakarkan bagaimana zuhudnya serta sifat berhati2 yang dimiliki oleh Khalifah
Umar Al-Khattab sewaktu menjadi pemerintah, bagaimana Umar Abdul Aziz yang
mentadbir zaman kegemilangan Islam dengan penuh adil dan saksama. Hingga ada
juga yang takut untuk pikul amanah yang sedemikian rupa, diseksa dan dipenjara.
Lihatlah bagaimana Imam Abu Hanifah, seorang ulama yang mempunyai minda dan
akal fikir yang tinggi lagi terpuji juga, menolak untuk memegang amanah untuk
dilantik sebagai mufti yang akhirnya beliau telah dipenjara kerana menolak
jawatan tersebut.
Namun,
kita lihat pada hari ini, apa yang berlaku dinegara kita, berlumba-lumba untuk
menjadi pemimpin sedangkan kepimpinan ini merupakan satu beban yang berat untuk
dipikul. Bukan khatib nak menafikan tentang betapa pentingnya bagi kita untuk
memilih calon pemimpin ini, namun dengan kewujudan pelbagai calon bebas
misalannya menggambarkan betapa kepimpinan itu ibarat satu benda yang ringan
dan akhirnya ramai yang berpusu-pusu hendak mencalonkan diri. Tapi, itu tidak
mengapa selagimana ia masih bermatlamat untuk menjaga kebajikan rakyat yang
memilihnya, maka harus baginya untuk bertanding. Namun, andai niatnya hanya
demi kepentingan diri, maka haram hukumnya untuk bertanding menjadi calon wakil
rakyat kawasan yang ditandingi.
Saudaraku sekalian,
Soal
kepimpinan ini merupakan satu perkara yang tidak boleh dipandang ringan. Ia
perlu disusuli dengan adab2 Islam yang baik khususnya sewaktu berkempen. Antara
yang khatib ingin tekankan adalah budaya caci maki atau mencerca. Yang paling
jijik sekali adalah budaya mencaci dan menghina ulama yang menyampaikan dakwah
Islamiah pada kita. Umum melihat, bila tibanya waktu pilihanraya, pelbagai kata
kesat dilemparkan. Apatah lagi dengan penyebaran dan penayangan video2 lucah
yang belum tentu kesahihannya. Jika kita terus menerus menyebar hal yang tidak
dilihat depan mata kita sendiri, bermakna kita telah menyebarkan fitnah. Dan
ketahuilah dosa fitnah ini, kalau dapat dilihat betapa besarnya perkara
tersebut sehingga boleh menjatuhkan aib seseorang, maka kamu akan mengetahui
begitu besarnya ia kerana dosa memfitnah ini lebih besar daripada membunuh. Firman
Allah s.w.t
Al-Baqarah (2) : 191
وَاقْتُلُوهُمْ
حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ
أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى
يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء
الْكَافِرِينَ
“Dan bunuhlah mereka di
mana saja kamu jumpai mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka telah
mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan,
dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi
kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah
mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir.”
Berdasarkan
ayat quran sebentar tadi,jelas menggambarkan betapa besarnya dosa memfitnah dan
menyebarkan fitnah ini selagi mana ia betul2 terbukti benar oleh mahkamah.
Siapa kita yang nak menilai semua ini???hakim kah…Islam memandang serius hal
fitnah memfitnah ini tambahan pula haram bagi kita bersekongkol menyokong
budaya memfitnah ini. Ini bukan adab berpolitik cara Islam. Dalam pilihanraya
ini, khatib boleh member gambaran mudah untuk siding jumaat sekalian.
Kita
sebagai rakyat ini ibarat seperti pelanggan. Parti2 yang bertanding ini ibarat
sebuah restoran/kedai makan. Apa yang pelanggan/rakyat perlu buat adalah menilai
sama ada menu yang ditawarkan oleh restoran itu sama ada sesuai dengan citarasa
atau tidak. Bukan dengan menilai peribadi rumah tangga tukang masak yang kita
sendiri tidak mengenalinya. Jadi, apa yang rakyat perlu buat hanya menilai
manifesto/tawaran yang akan diberikan oleh bakal pemimpin yang akan dipilih.
Khatib berharap, yang mana ada dalam masjid ini, insaflah dan bertaubatlah jika
pernah melakukan perkara sedemikian rupa.
Antara
lain yang khatib ingin bawakan adalah budaya berpolitik yang beradab. Dalam
Islam, sifat rendah diri atau kesederhanaan amat penting dalam berpolitik
ditambah pula dengan semangat perpaduan yang perlu dipupuk oleh pemimpin itu
bagi menjamin keharmonian sesebuah negara. Tapi sayangnya, jika kita membaca
akhbar, blog2 dan sebagainya, budaya gangsterisme seolah-olah menjadi satu
budaya yang halal dalam berpolitik. Prinsip demokrasi di negara ini membenarkan
mana2 pihak untuk menyampaikan ceramah tanpa sebarang gangguan,tapi sayangnya
masih ada yang berkelakuan gangster, kacau mengacau, dan sebagainya diamalkan
oleh sesetengah pihak. Apatah lagi isu perkauman yang sering dibangkit dan
ditiupkan dalam jiwa masyarakat supaya membenci kaum lain. Nabi s.a.w sewaktu
mentadbir Madinah,tidak pernah menanamkan sifat benci pada orang yahudi kepada
orang2 Islam sebaliknya mereka diberi hak yang sama sepertimana orang2 madinah
yang lain. Tapi, khatib banyak mengkaji dan melihat, budaya perkauman khususnya
membenci kaum cina misalannya merupakan satu perkara yang tidak boleh diterima.
Kalau begitu, janganlah dibangga dengan Datuk Lee Chong Wei misalannya yang
telah mengharumkan nama negara di mata dunia.
Kalau
kita hendak mengangkat martabat/darjat dan memelihara maruah serta keistimewaan
hak melayu dan bumiputera bukan dengan cara begitu. Sebaliknya, kita perlu
mengangkat budaya berilmu kerana ilmulah yang akan meletakkan martabat sesebuah
bangsa. Contohnya, bagaimana kegemilangan zaman Abbasiyyah yang telah
melahirkan ramai ilmuan2 yang terkenal dimata dunia yang akhirnya wilayah Islam
berkembang pesat hingga ke zaman kerajaan turki uthmaniah. Ini contoh yang
baik. Maka, khatib menyeru agar budaya politik perkauman ini ditolak kerana ia
sememangnya bertentangan dengan prinsip perpaduan dalam Islam.
Sidang Jumaat yang
dirahmati Allah,
Yang
terakhir, adab berpolitik yang selari dengan Islam adalah kita perlu menyeru
supaya tidak bersekongkol dengan rasuah kerana perkara inilah yang akan
meruntuhkan institusi negara. Rasuah merupakan satu penilaian besar yang perlu
diletakkan sewaktu memilih pentadbir negara.
Hadis Nabi SAW
لَعَنَ رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ الرَّاشِيَ وَالْمُرْتَشِيَ
Rasulullah SAW melaknat
orang yang memberi rasuah, dan penerima rasuah
Jelas, Islam menolak
budaya rasuah dan haram juga bagi kita untuk memilih pemimpin yang jelas
terbabit dengan skandal rasuah seperti yang telah disahkan oleh mahkamah. Menurut
Indeks persepsi rasuah,negara kita berada di tangga 54 daripada 174 buah
negara. Ini bukan angka yang main2…ini merupakan satu masalah yang berat dan
perlu dipandang serius oleh rakyat. Kalau kita terus mendiamkan diri dengan
perkara ini, umpama kita telah meredhai dan merestui budaya rasuah ini dan
wajib bagi kita untuk membersihkan perkara ini dengan cara kita memilih parti
yang bersih dan pemimpin yang bersih daripada skandal rasuah bernilai jutaan
ringgit demi pembangunan negara. Ini yang amat diharapkan dalam Islam iaitu
kita perlu perangi rasuah dan mengangkat budaya Islam sebenarnya. Biar
sesetengah orang kata taksub.
Memang kita perlu
taksub..taksub ingin melihat slogan perjuangan Islam dan konsep wasatiyyah ni
btul2 DILAKUKAN oleh orang2 yang benar cintakan agama Islam..jangan dok laung
cintakan Islam tapi diri jarang datang mengimarahkan masjid….
Memang kita perlu taksub..taksub
menyayangi ulama sbb mrka pewaris dakwah nabi, drpd kita taksub menyayangi pada artis dan bini pemimpin yang x bertudung apatah lagi kadang2 x sdar diri
dengan gaya hidup mereka….
Memang kita perlu
taksub...taksub ingin mengangkat orang yang tidak korupsi menjadi
pemerintah..sbb saranan Islam dan moral utk benci kpd rasuah..
Memang kita perlu
taksub..taksub ingin melihat budaya politik yang baik dengan membentangkan
hujah dengan baik supaya boleh dinilai oleh rakyat biasa macam kita…
Memang kita perlu
taksub..taksub inginkan perubahan,perubahan kearah negara yang diredhai dan
diberkati Allah berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah...
Konklusinya, khatib
menyeru agar kita selaku umat Islam yang beriman,bertaqwa dan bijak menggunakan
akal fikiran yang telah Allah berikan ini, untuk menilai tentang kebenaran yang
telah khatib sampaikan dan seterusnya menyeru untuk keluar mengundi dan
pilihlah pemimpin yang benar2 mampu untuk memperjuangkan agama Islam,bangsa dan
negara kea rah yang lebih baik. Insya allah.
Khutbah Kedua
Saudara2 kaum muslimin yang dirahmati Allah
sekalian,
Khatib menyeru kembali kepada semua yang hadir pada
hari ini supaya bertakwalah kepada Allah dan bermuhasabah kembali diri dengan
cara memikirkan tentang apa yang telah khatib sampaikan sebentar tadi. Hidup
kita di muka bumi ini bukanlah selama-lamanya, tetapi apa yang kita perlu
kejarkan adalah kehidupan di akhirat kelak yang kekal tiada jangka masanya.
Khatib menyeru dan mengajak semua untuk berlapang dada dan minda dengan
kebenaran yang telah khatib bawakan berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah. Kita
ini manusia, bukanlah haiwan yang tidak ada akal fikiran. Maka, gunakanlah
fikiran untuk setiap tindakan yang akan kita lakukan.
Buatlah persiapan yang sepenuhnya untuk menghadapi
hari perhitungan iaitu hari dimana segala keadilan bakal ditegakkan termasuklah
setiap undi yang kita lakukan untuk memilih pemimpin. Dan jika kita
bersekongkol dengan kezaliman, Allah s.w.t tidak akan teragak-agak untuk
mencampakkan kita ke neraka yang dasyat seksaannya disebabkan tindakan kita
yang tidak menggunakan akal fikiran dalam membezakan antara kebenaran dan
kebatilan. Pilihlah pemimpin atau parti yang benar-benar berjuang untuk
pembangunan agama Islam, bangsa dan negara kita yang tercinta.
Disamping kita hangat memperjuangkan tentang
politik, khatib juga ingin mengajak semua penduduk qaryah permatang pauh ini,
untuk sama2 mengimarahkan rumah Allah ini bukan hanya pada hari Jumaat ini atau
pada hari raya sahaja, bahkan setiap2 hari ia perlu diimarahkan dengan
kehadiran anda semua. Jangan kita laung nak perjuang Islam, tapi kita sendiri
tidak tunai perintah agama Islam. Dan jangan kerana beza fahaman politik,
akhirnya perpaduan dan kasih sayang antara kita telah kita hancurkan. Bersama2
lah kita tunaikan hak Allah s.w.t dan juga hak kita sebagai manusia dengan adil
dan bijaksana.
Pada hari yang mulia ini juga, kita tidak melupai
untuk berselawat dan salam keatas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w
sepertimana firman Allah s.w.t dalam surah Al-ahzab ayat 56…………………..
No comments:
Post a Comment