Kita jangan jadi Muslim zalim menggunakan
lidah.
Lidah, merupakan salah satu anggota yang
diberikan Allah s.w.t untuk kita bertutur, berkomunikasi dan berzikir memuji
tentang kebesaran Allah s.w.t supaya kita tidak terlepas daripada terus-menerus
melafazkan kata-kata yang baik kepada pencipta kita mahupun sesama insan yang
lain. Lidah ini kata Imam al-Ghazali juga merupakan satu anggota yang cukup
merbahaya.
“Keimanan dan kekufuran seseorang tiada
terang dan jelas, selain dengan kesaksian lidah. Lidah mempunyai ketaatan yang
besar dan mempunyai dosa besar pula. Anggota tubuh yang paling derhaka kepada
manusia ialah lidah. Sesungguhnya lidah alat perangkap syaitan yang paling jitu
untuk menjerumuskan manusia.”
Sifat lidah yang suka berkata-kata ini
tidaklah terhad kepada percakapan sahaja, bahkan penulisan dan lukisan juga
boleh menjadi kata-kata yang terbit daripada pemikiran seseorang yang ingin
melafazkan atau mengungkapkan kata-kata tersebut.
Kalau dalam perundangan,amnya kata-kata ini
boleh terbahagi kepada dua perkara iaitu libel dan slander, iaitu ;
1. Libel –
kata-kata yang hadir melalui PENULISAN
2. Slander –
kata-kata melalui PERCAKAPAN/UNGKAPAN
Meskipun kedua-dua istilah ini sebenarnya
terpakai dalam elemen tort fitnah, akan tetapi konsepnya boleh digunapakai bagi
menceritakan perihal kata-kata sama ada melalui lisan dan penulisan yang terbit
melalui anggota yang bernama lidah.
Kadang-kadang, kita tidak pernah sedar
dengan lidah ini, kita telah banyak membuat kesilapan yang secara tidak
langsung menyebabkan insan lain terasa hati, terguris ataupun mungkin dengan
kata-kata kita secara membabi buta menyebabkan maruah orang lain tergadai
mahupun tercalar. Secara tidak sedar juga, sebenarnya manusia ini hanya suka
mendengar kata-kata yang buruk terhadap musuhnya sedangkan bukti bagi
mensabitkan seseorang itu adalah buruk masih belum dibuktikan. Apatah lagi,
apabila didengari oleh orang lain, kebanyakannya juga akan percaya dengan
kata-kata buruk itu walhal kita sendiri pun tidak pernah berdamping 24 jam
dengan insane yang didakwa atau difitnah itu.
Inilah masalah hati bagi insan yang
bergelar manusia iaitu suka menuduh tanpa bukti yang kukuh kemudian orang lain
pula mempercayai bulat-bulat tanpa ada sebarang asas pengetahuan terhadap
perkara yang dituduh atau didakwa tersebut.
Begitulah juga halnya yang terjadi pada
ketika ini. Banyak hal yang melibatkan kata-kata yang lahir melalui ungkapan
mahupun penulisan-penulisan di media umum mahupun media sosial, menuduh atau
mendakwa seseorang itu sesat, tidak baik, jahat, dan sebagainya dengan
bukti-bukti yang ala kadar, tidak berapa relevan dan kadang-kadang ada unsur
dendam/politik semata-mata. Tidak kurang juga dengan pihak yang suka menuduh
tanpa ada sebarang bukti langsung. Niat utamanya hanya satu sahaja iaitu untuk
menjatuhkan maruah seseorang itu sahaja.
Perkara inilah yang amat perlu dirisaukan
kerana dengan tidak semena-mena, fitnah itu sebenarnya telah tersebar sebelum
hal yang sebenar dibuktikan. Tambahan, dalam Islam, berpandukan kepada Al-Quran
dan As-Sunnah, seseorang yang dituduh atau didakwa itu berhak untuk membela
dirinya daripada sebarang pertuduhan melainkan dia sendiri berikrar atas
perbuatan tersebut. Hadis daripada Nabi Muhammad s.a.w jelas menyatakan :
“Keterangan keatas orang yang mendakwa, dan
sumpah keatas orang yang didakwa”
Melalui hadis tersebut jelas menunjukkan
kepada kita akan kewajipan untuk memberikan keadilan kepada seseorang dengan
memberikan ruang dan peluang kepada orang yang didakwa/dituduh itu untuk
membela dirinya. Unjuran untuk bersikap adil ini telah dinyatakan secara jelas
oleh Allah s.w.t di dalam kitabnya :
“jika kamu hendak menetapkan hukum diantara
manusia, hendaklah kamu tetapkannya dengan adil”
Persoalan seterusnya, adakah kita,
masyarakat biasa yang layak/ditugaskan untuk menjatuhkan dan menetapkan hukuman
tersebut?
Dalam soal hukum menghukum ini, secara
mudahnya diketahui adalah tugas bagi seorang hakim. Ini kerana, dalam soal
keadilan perlu untuk didengari keterangan daripada kedua-dua pihak kerana
dibimbangi berlaku kezaliman dan penindasan kepada pihak-pihak yang teraniaya.
Ada juga suatu keadaan dimana boleh rakyat
menghukum, iaitu dimana hak mereka ditindas oleh pemerintah dengan cara menukar
kerajaan tersebut melalui pemilihan umum atau lebih dikenal sebagai
pilihanraya. Disitu rakyat berhak ‘menghukum’ suatu pemerintah dengan
menjatuhkannya tanpa memilihnya untuk penggal seterusnya kerana tidak berpuas
hati atas khidmatnya.
Namun, hal-hal yang lain, perlu diingat,
bahawa soal lidah dalam berkata-kata ini adalah suatu perkara yang perlu
diberatkan dalam setiap tindakan dan perbuatan. Ini kerana, hanya dengan
kata-kata ia mampu untuk meruntuhkan maruah, memporak perandakan hubungan
bersaudara, menzalimi orang-orang yang teraniaya dan sebagainya.
Maka, kita janganlah kita sewenangnya
melafazkan kata-kata yang bersifat menuduh, berkata-kata dusta dan memfitnah
seseorang tanpa sebarang asas yang kukuh jika sekiranya kita hanya memperolehi
maklumat-maklumat hanya melalui media atau ‘lidah-lidah’ sosial semata-mata. Walhal,
mungkin apa yang kita perolehi itu tidak semestinya benar. Justeru, dimanakah
tempat yang benar untuk menentukan kebanaran tersebut?
‘SUDAH PASTI JAWAPANNYA ADALAH MAHKAMAH’
Oleh itu, jika sekiranya kita yang hanya
membaca, menelaah, menyebar dan terus memburukkan seseorang, tambahan hal itu
adalah merupakan suatu dakwaan terhadap seseorang yang MASIH BELUM DIBUKTIKAN…maka
itulah yang dikatakan FITNAH…dan kita terus membiarkan saham dosa terus menerus
bertambah disebabkan kita membiarkan fitnah itu berleluasa.
Demikianlah yang dikatakan kehebatan ‘lidah’
dalam berkata-kata. Perkara inilah yang harus menjadi titik pemberat bagi kita
dalam melafazkan kata2, bersembang-sembang, meluahkan perasaan di media-media
sosial dan blog serta apa-apa jua yang boleh menyebabkan seseorang itu terasa
atau ‘sentap’ dengan kata-kata tersebut. Lebih baik diam daripada berkata-kata.
No comments:
Post a Comment